dierenstichting nederland

Uw nieuwe hond

Daar is hij dan, uw nieuwe gezinslid, uw viervoetige huisgenoot. U heeft er een tijdje op moeten wachten en eindelijk mag hij mee naar huis!
Om alles zo soepel en zo prettig mogelijk te laten verlopen willen we u een aantal tips meegeven.

Zo moe!
Uw hond heeft vaak een lange reis achter de rug. Hij of zij is in een reisbench vervoerd over de weg of door de lucht. Het dier heeft ontzettend veel indrukken opgedaan tijdens deze reis. Het heeft waarschijnlijk wat stress gehad, niet zoveel geslapen en weinig gegeten. Om alles te kunnen verwerken zal uw hond in het begin vooral willen slapen. Veel slapen! Zorg dat zijn veilige plekje thuis voor hem klaar staat.

Dorst
Stress kan zorgen voor extra dorst. Zorg dus dat er altijd vers water binnen het bereik van de hond is. Als hij veel drinkt zal hij ook vaker moeten plassen dus vaak naar buiten! Als het goed is zal het drinkgedrag na een aantal dagen stabiliseren.

Bench
Wij adviseren altijd een bench. Niet zozeer omdat die dicht kan als u even weg moet of gaat slapen maar vooral omdat de hond zich prettig en vertrouwd zal voelen in zijn eigen hoekje. Het deurtje kunt u overdag als u thuis bent gewoon open laten staan zodat de hond zelf kan bepalen wanneer hij behoefte heeft aan rust en afzondering. Zet de bench niet naast of vlakbij een veelgebruikte (voor-)deur maar liever in een wat rustiger plek in huis.

Eten
Het kan zijn dat de hond in het begin last heeft van wat dunnere ontlasting. Gekookte kip met rijst zijn dan een lichtverteerbare optie voor de eerste paar dagen. U kunt dit daarna gaan mengen met brokjes. Voor brokken kunt u het beste zelf gaan ontdekken wat de hond lekker vindt en waar zijn spijsvertering goed op reageert. Gebruikelijk is om - zodra de hond stabiel is - 2 x daags eten te geven, na het uitlaten. In de praktijk komt dat vaak neer op 'sochtends en 's avonds.

Bezoek
Natuurlijk wil iedereen jullie nieuwe harige huisgenoot komen bewonderen. Doe dat niet gelijk. Laat hem eerst rustig acclimatiseren en wennen aan zijn nieuwe leefomgeving en aan jou/jullie als zijn nieuwe gezin. Instrueer kinderen de hond met rust te laten en niet zomaar aan te raken tenzij u erbij bent en de hond op zijn gemak lijkt. Afhankelijk van hoe dat gaat kunnen jullie rustig aan wat nieuwe mensen introduceren bij hem. Kijk altijd goed hoe de hond hierop reageert en let op signalen van angst of irritatie.

Uitlaten
In de opvang waar uw hond waarschijnlijk zijn eerste weken/maanden heeft gezeten is helaas maar logischerwijs geen tijd geweest om echt iets te doen aan opvoeding en training van de hond. Deze taak is nu aan u. De hond heeft waarschijnlijk in een grotere groep geleefd en is het meestal niet gewend om aan een lijn te lopen. U kunt dit bij hem gaan oefenen, steeds een stukje verder en langer. In het begin adviseren wij een tuigje omdat de hondjes als ze schrikken nog wel eens kunnen ontsnappen uit een gewone riem. Een bange rondrennende pup op straat dat kunnen we beter voorkomen. Later als de hond het uitlaten gewend is en jullie klaar zijn voor een puppytraining bijvoorbeeld dan kunt u overstappen op een gewone riem.

Zindelijk maken
De honden die als pup worden geadopteerd zijn eigenlijk nooit zindelijk. Simpelweg omdat hier in de opvang geen tijd voor is. Begin hier direct mee. Ga vaak naar buiten en maak eventueel thuis een plek waar de hond zijn behoefte mag doen mocht hij het uitlaten niet redden (open bak, krant in tuin of balkon). Het is altijd even een intensieve klus en de ene hond pakt het sneller op dan de andere maar het komt altijd goed. Hoe meer tijd en aandacht u hier aan geeft hoe meer kans op snel resultaat.

Puppytraining
We noemden het net al even. Puppytraining. Zo belangrijk. Een hond heeft net als een kind opvoeding nodig. Doe je dat niet of niet goed dan gaat de hond zijn eigen opvoeding regelen en geloof ons, dat is niet zoals u het graag wilt zien. Vanaf het begin is het belangrijk dat de pup weet wat wel en wat niet geaccepteerd wordt bij u thuis, en ook waar zijn plek is in huis. Als dat niet duidelijk is voor de hond, als voor hem niet duidelijk is wie zijn baas is, dan eigent hij zich langzaam maar zeker meer en meer terrein toe en hoe schattig dat bij een pup ook lijkt, bij een volwassen hond is dat echt een stuk minder prettig. Lees u dus goed in en meld de hond aan voor puppytraining en volg bij voorkeur de vervolgtraining ook. Veel mensen denken 'dat allemaal zelf wel te kunnen' maar een hond is geen mens en dient dus ook anders behandeld te worden. Een trainer is als het goed is objectief waar jij dat als 'verliefde nieuwbakken hondeneigenaar' al snel niet meer kunt zijn.

Medisch
Alhoewel al onze honden een medische checkup krijgen voordat zij in het land van herkomst gevaccineerd worden en groen licht krijgen om te mogen reizen, adviseren wij altijd om na een tijdje in Nederland uw eigen dierenarts te bezoeken, dan is hij gelijk ook ingeschreven en krijgt u vaak automatisch herinneringen voor de jaarlijkse aanbevolen vaccinaties en tips m.b.t. ontwormen e.d.

Chip
Uw hond is in het land van herkomst voorzien van een chip. Deze chip moet zo snel mogelijk worden overgeschreven op uw naam. Mocht er ooit iets met u of de hond gebeuren dan kan altijd worden teruggevonden waar zijn thuis is. U kunt dit bijvoorbeeld doen bij de Stichting Nederlandse Databank Gezelschapsdieren (website) voor € 5,90. Hier kunt u direct naar de registratiepagina klikken: ik wil mijn hond registreren.