dierenstichting nl

Adoptieprocedure

De dieren waarvoor wij een warm mandje zoeken hebben meestal geen gemakkelijke start gehad. Ze kunnen dan ook niet zomaar overal geplaatst worden. Wij hanteren het volgende stappenplan:

1.Indien je interesse hebt in één van onze dieren dan kun je via facebook of deze website reageren. Wij nemen dan vervolgens contact met je op om even kort wat informatie uit te wisselen.

2. Als je serieus bent om de adoptie door te zetten dan vragen we je om de screeningslijst in te vullen. Je kunt via deze link de tekst lezen en kopieren en in een email naar ons plakken en verder invullen.
Als we naar aanleiding daarvan denken dat de hond bij jou een goede plek zal krijgen dan wordt er telefonisch contact met je opgenomen.

3. Heel veel mensen zijn gek op dieren maar dat wil niet zeggen dat de hond dan ook automatisch op zijn plek is bij jou. De woonsituatie moet geschikt zijn voor het hebben van de betreffende hond. Of dat zo is hangt o.a. af van de leefruimte voor het dier, de andere gezinsleden (en huisdieren!) en natuurlijk de hoeveelheid tijd die men aan het dier kan besteden. N.a.v. de ingevulde screeningslijst maken we een afspraak voor een huisbezoek waar we dit allemaal bekijken en bespreken. Uiteraard ook voor jou het moment om al je vragen te stellen aan deze mensen die zelf ook de nodige ervaring met dit soort honden hebben.

4. Als er vervolgens een positief oordeel m.b.t. de plaatsing komt dan worden de papieren in orde gemaakt, de (aan-)betaling geregeld en volgt de afspraak voor het ophalen van de hond. Dat kan zijn op de opvanglocatie hier in Nederland of op de plaats waar het dier in Nederland aankomt (bijvoorbeeld een luchthaven).

-  Alle honden kosten € 280,- ongeacht leeftijd of 'ras'.
-  Als we een hond voor je reserveren dan vragen we een aanbetaling van € 50,- De hond wordt dan voor jou vastgehouden en we gaan alles voor je in gang zetten om de adoptie definitief te maken. Indien je de adoptie annuleert wordt de aanbetaling niet terugbetaald.
- De honden zijn geënt en gechipt en hebben een paspoortje. Honden vanaf 7 maanden worden gesteriliseerd of gecastreerd.

Op de website zetten wij alle informatie die wij op dat moment hebben van de dieren. Aangezien het meestal om dieren van de straat gaat, weten we zelden iets van de herkomst, ouders van het dier. Ook het gedrag is bij ons nog niet bekend. Het zijn vaak nog pups die alles moeten en kunnen leren.